با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید
به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين
وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد
و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
درباره ما
با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیز
این وب سایت با همکاری و تلاش دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن جهت اطلاع رسانی در مورد رشته روانشناسی- گرایش ها-مقاطع و ...... راه اندازی شده است.
امیدوارم این مطالب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و در جهت پیشبرد اهداف ما نظرات شما عزیزان گره گشا باشد.
جهت عضویت در این وب در قسمت ثبت نام اقدام فرمایید.
با تشکر
نظر سنجی
به نظر شما بازدید کننده عزیز مطالب علمی ما چگونه است
شما عملاً دارای ظرفیتی نامحدود برای یادگیری و کسب مهارت های بیشتر در رشته انتخابی خود هستید. توانایی های ذهنی و ذکاوت شما به حدی است که اگر تمام باقی مانده عمر خود را هم صرف یادگیری و کسب مهارت ها کنید. هرگز نخواهید توانست از تمام این ظرفیت استفاده کنید. شما تواناتر از آن هستید که برایتان قابل تصور باشد. با به کارگیری نیروی ذهنی تان در شرایط مختلف، مانعی نیست که برطرف نشود.
ذهن شما مانند عضله است که رشد آن به فعالیت بستگی دارد. همانطور که باید عضلات خود را تحت فشار قرار دهید تا رشد کنند، عضلات ذهنی خود را نیز باید برای قوی شدن به کار گیرید. جالب اینکه هر چه بیشتر بیاموزید، قدرت یادگیری شما بیشتر می شود. درست مانند اینکه هر چه بیشتر یک ورزش یا بازی را تمرین کنید در آن بهتر می شوید. هرچه بیشتر وقت خود را صرف یادگیری مادام العمر کنید، یادگیری آسان تر می شود.
فرهاد فرنوش، متولد 12/11/1363 در تهران و فارغالتحصیل رشته کارگردانی و بازیگری سینما میباشم. دارای سابقه بازی در چندین فیلم، سریال و تاتر بوده، همچنین چند فیلم کوتاه نیز ساختهام.
پژوهشهای فیزیولوژیکی کهروانشناسی نوینرا تحرک بخشید و به آن جهتداد، دست آورد اواخر قرن نوزدهم است. کوشش در این زمینه نیز مانند همه زمینههایدیگر پیشینه خودش را داشت، یعنی کارهای اولیهای که زیر بنایفیزیولوژیقرار گرفتند. فیزیولوژی در خلالسالهای دهه 1830 به صورت یک رشته علمی مبتنی بر آزمایش در آمد و این کار در وهلهنخست تحت نفوذیوهانیمولد فیزیولوست آلمانیکه از بکار بستن روشهای آزمایشی در فیزیولوژی جانب داری میکرد، صورت پذیرفت
دنیای امروز دنیای ارتباطات است. تحقیقات نشان داده است:
%75 اوقات روزانه ما صرف ارتباط با دیگران می شود و شاید بتوان گفت %75 موفقیتهای ما به روابطمان وابسته است. اگر ما بتوانیم هرچه بیشتر ارتباطات مؤثرتر و موفق تری داشته باشیم، موفقیت چشمگیری به دست می آوریم، در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.در دنیای امروز همسران، والدین، فرزندان، و حتی دوستان همدیگر را علیرغم میل باطنی آزار می دهند وموجب رنجش یکدیگر می شوند.اگر تا به امروز حتی یک دوست و یار موافق نداشته اید،فنون برقراری ارتباط صمیمانه را فرا بگیرید تا بتوانید به راحتی و در کوتاهترین زمان، دیگران را جذب کنید.
گاهی مسیر جاده به بن بست می رود گاهی تمام حادثه از دست می رود گاهی همان کسی که دم از عقل می زند در راهِ هوشیاری خود مست می رود گاهی غریبه ای که به سختی به دل نشست وقتی که قلبِ خون شده بشکست می رود اول اگر چه با سخن از عشق آمده آخر خلاف آنچه که گفته ست می رود گاهی کسی نشسته که غوغا به پا کند وقتی غبارِ معرکه بنشست می رود اینجا کسی برایِ خودش حکم می دهد آن دیگری همیشه به پیوست می رود وای از غرورِ تازه به دوران رسیده ای وقتی میانِ طایفه ای پست می رود هرچند مضحک است و پر از خنده های تلخبر ما هر آنچه لایقمان هست می رود این لحظه ها که قیمتِقدِ کمان ِ ماست تیری ست بی نشانه که از شصت می رود بیراهه ها به مقصد ِ خود ساده می رسنداما مسیرِ جاده به بن بست می رود
آخرین گفته خودتان را به یاد بیاورید؛ آخرین حرفی که زدید، آخرین نظری که اعلام کردید. حالا آخرین باری را به یاد بیاورید که سکوت کردید و بدون اینکه کلامی به زبان بیاورید، حرف طرف مقابل تان را شنیدید؛یا نه، فقط سکوت کردید تا اعتراض تان را اعلام کرده باشید. حالا سکوت دیگران را به یاد بیاورید؛ سکوت دوستان تان را، سکوت کسی را که شما بر سرش داد زده اید، سکوتی که خشم و ناراحتی از آن می باریده... بین این سکوت ها چقدر تفاوت می بینید؟
رنگ های متفاوت نه تنها زیبا به نظر می رسند بلکه تأثیر شگرفی بر رفتار انسان ها دارند آنها می توانند به راحتی ما را خوشحال و یا ناراحت کنند جایی که شادی و غم هردو با رنگ های مختلف بیان می شود
بینایی مهمترین و پر استفاده ترین حس آدمی ست حسی که با کمک رنگ ها ارتقا می یابد و بدون حضور رنگ ها نه تنها از جذابیت این حس فوق العاده کاسته می شود بلکه بینایی به حسی خسته کننده و ملال آور بدل می گردد ، رنگ های مورد علاقه انسان ها اطلاعاتی را در مورد شخصیت آنها نشان می دهد.
درمورد بیماریهای روحی-روانی، کلیشههای مختلفی وجود دارد. اما در واقعیت،تشخیص اختلالات روحی معمولاً دشوار است—مخصوصاً در افرادیکه دچار علائم اختلال دوقطبی هستند.
دکتر کاری بیردن (Carrie Bearden)، استادیار روانشناسی و علوم رفتاری دردانشگاه UCLA اعتقاد دارد، "دمدمی مزاج بودن یا مشکل و خستگی درکار جزء متداولترین آن است اما شدت این اختلال انواع مختلفی دارد."در زیر به 10 مورد از نشانههای مشکلات روحی این اختلال اشاره میکنیم.
عشق تازگی :با شروع ارتباط آغاز می شود. یعنیبه نوعیبه خاطر تازگی و نویی آن جذب آن می شوید. خب طبعابه مرور زماناز تازگی آن کاسته خواهد شد. دوستی دختر و پسر تحت لوای دوست دختر دوست پسریاز این نوع است و صرفا پساز بدست آوردن همدیگر فروکش می کند.
عشق نیاز : با بحران شروع می شود. شما نیاز پیدا می کنیدبه کسی ، چیزی ، شرایطی و یا هر نیاز دیگری ؛ و عشق و دوست داشتن بصورت احساسی مبهم شروع می شود. خب این بار هم با عادی شدن شرایط عشق کم می شود و زمان مرگ آناز بین رفتن نیاز و یا ارضای آن است.
عشق محدودیت : چیزی را که ندارید و یا اجازه ندارید که داشته باشید شما را مشتاق می کند و عاشق. این محدودیت و فراق و یا دوری احساس شما برانگیخته می کند. مرگ این نوع عشق و رابطه وصال است!به محض اینکهبه هم میرسند سیر می شوند. عشق های چتی و اینترنتیاز این گونه اند. شاید نمونه هایی را دیده باشید که 2 نفری پساز مدت مدیدی دوستی و عاشق و عاشقی لیلی و مجنون وار ،به محض ازدواجاز هم جدا می شوند.
عشق لیاقت : با شناخت و توامان تناسب آغاز می شود. چون هیجان در آن کم است سرعتش هم کم است ولی ارزش و اعتبار بیشتری دارد. شما در شرایط عادی کسی را می بینید و با در نظر گرفتن کلیه ی جوانب او را انتخاب می کنید. حتما می پرسید مثل 3 مدل قبلی عشق ، مرگ و یا همان پایان آن کجاست؟ خب اجازه بدهید که منبه شما بگویم که این عشق ، مرگ ندارد. پدران ما و یا خانواده هایی که در اوج کهولت هنوز هم عاشقانهبه هم می نگرند و عاشقنداز نوع عشق لیاقت دارتد که تا پایان عمر کنار هم قرارشان خواهد داد
دوست داشتناتون به قول دکتر باید به شکل زیر ادا بشه:
دوستت دارم نه چون تازه با تو آشنا شده ام(عشق تازگی)
کسانى که خطى نامرتب دارند
احتمالاً در زندگى بسیار فعال هستندو به همین دلیل برایشان مشکل است که بتوانند ثابت و بى تحرک بمانند و برخى از کارهایشان حساب شده و سنجیده نیست. به همین دلیل گاهى اوقات براى دوستان و افراد خانواده غیرقابل پیش بینى هستند. آزادى شخصیتى براى آن ها خیلى مهم است و اهمیت زیادى به استقلال خود مى دهند و ممکن است گاهى خیلى احساساتى رفتار کنند
کسانى دست خط مرتب و خوانایى داشته باشند
مى توان این طور برداشت کرد که آن ها خودشان را بسیار کنترل مى کنند و دوست ندارند به راحتى شخصیت خود را لو بدهند. حتى گاهى اوقات برایشان مشکل است که احساساتشان را بروز دهند و آن را سرکوب مى کنند.
1 فاصله بین اشخاص در نقاشی : اگر کودک خود را در کنار اعضای خانواده خود بکشد نشانگر انس و الفت بین اعضای خانواده است. 2 برجسته نمودن اشخاص : در بیشتر نقاشی هایی که کودکان از خانواده ترسیم می کنند همیشه یک شخصیت اصلی وجود دارد که کودک بیشترین بار احساسی خود را چه به صورت عشق و ستایش، چه به صورت ترس و دلهره، بر روی او مستقر می کند. این شخصیت اصلی غالبا قبل از دیگران کشیده می شود. این شخص گاه دروسط صفحه و گاه نفر اول از سمت چپ کاغذ است
در خلال نیمه اوّل قرن بیستم، بسیاری از روانشناسان عقیده داشتند که نشان دادن عاطفه و محبت به کودکان، تنها یک حرکت احساسی است که منظور خاصی در بر ندارد.
جانبیواتسون، روانشناس رفتارگرا، حتی پا را از این نیز فراتر گذاشت و به پدر و مادرها هشدار داد که «هنگامی که فرزندتان را نوازش میکنید به یاد داشته باشید که عشق پدرانه و مادرانه، ابزار خطرناکی است.» به عقیده بسیاری از متفکران آن دوره، ابراز عاطفه به مشکلات روانی در بزرگسالی منجر میشود.
در آن زمان، روانشناسان در صدد اثبات علمی بودن رشته خود بودند. جنبش رفتارگرایی بر روانشناسی تسلط داشت و پژوهشگران را تشویق میکرد که تنها به مطالعه رفتارهای قابل مشاهده و قابل اندازهگیری بپردازند. امّا در این میان یک روانشناس آمریکایی به نام هریهارلو به مطالعه موضوعی علاقهمند شد که کمّی کردن و اندازهگیری آن آسان نبود: عشق.
هارلو از طریق یک سری آزمایشهای بحثانگیز که در دهه 1960 انجام داد، تأثیرات قوی و نیرومند عشق را نشان داد. او با نشان دادن اثرات مخرب محرومیت از عشق مادری بر روی میمونهای جوان، اهمیت عشق مادری را برای رشد سالم کودک آشکار کرد. آزمایشهای هارلو با وجودی که غیراخلاقی و بیرحمانه توصیف شد امّا حقایقی را روشن ساخت که تأثیرات عمیقی بر درک ما از رشد کودک به جا گذاشت.
از عواملی که بر احساس خوشبختی آدمی اثر می گذارد، این است که شیوه زندگی، طرز تفکر و برخورد او با آداب و رسوم اجتماعی، مورد تأیید معاشران وی باشد.
اصرار فرد بر تأیید دیگران، به تدریج لزوم همرنگ شدن با جامعه را پیش می کشد و این امر بر فرآیند تکوین هویت تأثیر گذار است.
در این زمینه اریک فروم می نویسد:
(از دست رفتن نفس در شخص، شکی عمیق،نسبت به هویت وی می آفریند و لزوم همرنگ شدن را افزایش می دهد. اگر من چیزی جز آنچه مقرر شده و باید باشم نیستم- پس این (من)کیست؟ امروز با آنکه بدون حجت قبول می کنیم که مقصود از ما جز ما نیست، آن شک هنوز وجود دارد و حتی افزایش یافته است. این همان احساس انسان این عصر است که در نمایشنامه های (پیرانده لو) بیان شده است.(پیرانده لو) نخست می پرسد: (من کیستم)؟ و جز آنکه می بینیم بدنم محلی را از فضا اشغال کرده، چه دلیل دیگری بر هویت خویش دارم؟ پاسخی که وی به این پرسش می دهد این است که (من فاقد هویتم و نفس من صرفاً بازتاب انتظاراتی است که دیگران از من دارند،به عبارت دیگر، من هرچه شما بخواهید هستم.)
مفهوم شناسی هویت
تأملی در معنا و مفهوم هویت، حدود انتظارات ما را از این مبحث، مشخص می کند.
- در فرهنگ معین آمده است:
((هویت)) یعنی:
1- ذات باری تعالی
2- هستی،وجود
3- آنچه موجب شناسائی شخص باشد.
4- (حقیقت جزئیه)یعنی هرگاه ماهیت با تشخص، لحاظ و اعتبار شود هویت گویند و هرگاه هویت به معنی وجود خارجی است و مراد تشخص است و هویت گاه بالذات و گاه بالعرض است.
- در فرهنگ عمید هویت چنین تعریف شده است:
(هویت) یعنی حقیقت شئ یا شخص که مشتمل بر صفات جوهری او باشد. هویت در لغت به معنای شخصیت، ذات، هستی و وجود و منسوب به (هو)می باشد
- و دهخدا نیز در لغت نامه اش هویت را عبارت از تشخص دانسته و می گویند همین معنی میان حکیمان و متکلمان مشهور است.
(جدیترین بحرانی که یک شخص با آن مواجه میشود، در خلال شکلگیری هویت رخ میدهد، این بحران بدان جهت جدی است که عدم موفقیت در رویارویی با آن پیامدهای بسیاری دارد. شخصی که فاقد یک هویت مشکل است در خلال زندگی بزرگسالیش با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. اریکسون خاطرنشان میسازد که برای هر فردی امکان دارد بحران هویت روی دهد و منحصر به دوره نوجوانی یا جوانی نیست.) و از نگاهی دیگر بحران هویت اینگونه تعریف شده است: (عدم موفقیت یک نوجوان در شکل دادن به هویت فردی خود، اعم از اینکه به علت تجارب نامطلوب کودکی و یا شرایط نامساعد فعلی باشد، بحرانی ایجاد میکند که (بحران هویت) یا گمگشتگی نام دارد.)
تولید می گردد. وظایف اشک شامل تمیز کردن و شستشوی سطح چشم، ضد عفونی کردن چشم ها،لغزنده کردن چشم ها برای حرکت آسان کره چشم و پلک ها، جلوگیری از خشک شدن چشم ها وپلک ها، ایجاد ارتباط میان انسان ها، دفع مواد تجمع یافته در چشم ها و پاسخی بهاسترس می باشد. فقدان اشک باعث ایجاد سوزش، خارش و قرمزی درچشم ها، احساس وجود شن در چشم ها، حساسیت به نور، از دست رفتن شفافیت قرنیه، ایجادزخم در قرنیه، عفونت های مکرر و شدید چشم ها، خشکی چشم ها و در نهایت نابینایی میگردد. فیلم (پرده) اشک از سه لایه مجزا تشکیل یافتهاست:
همه ما گاهی اوقات احساس خستگی، بدبختی و ناراحتی میكنيم، اين احساسات معمولاً بيش از يك يا دو هفته دوام نمی آورند و چندان با روند زندگی ما تداخل ايجاد نمی كند. گاهی اوقات دليل خاصی برای آن وجود دارد، گاهی هم فقط از غم و اندوه ناشی ميشود. ما معمولا خودمان از پس آنها برمی آييم و نيازی به كمك گرفتن از دیگران نداریم
:زمانی افرادافسردگی جدی دارند که
ـ احساس افسردگی سريع برطرف نشود
ـ به قدری حالشان بد باشد كه زندگی روزمره آنها دچار اختلال گردد
به منظور تحقق اهداف مصرحه در ماده "2" قانون تشکیل سازمان و اجرای وظایف مصرحه در ماده "3" و بند "5" از ماده "4" قانون و نظر به اهمیت و ضرورت سازماندهی فعالیتهای حرفهای روانشناسان و مشاوران، آییننامه تأسیس خدمات روانشناسی و مشاوره به شرح زیر تدوین و از تاریخ تصویب ملاک عمل برای صدور مجوز به متقاضیان میباشد.
تکلم، گفتار، زبان و صحبت، عالی ترین بخش تکامل کودک هستند. این مهارت را کودکان از ۶ تا ۸ ماهگی برای اولین بار به دست می آورند. البته قبل از آن تن گریه و صدای شیرخوار مفهوم خاصی دارد و مادر به تدریج متوجه می شود هر بار مفهوم گریه نوزاد چیست و دلیل آن از گرسنگی است یا درد یا نیاز به تعویض پوشک و... از ۶ ماهگی به بعد، شیرخوار بیان کلمه هایی مانند «دا»، «قا»، «با»، که یک سیلابی اند، آغاز می کند. در ۸ ماهگی کلمه هایی که بیان می کند دوسیلابی می شوند مثل «دادا»، «قاقا»، «بابا» و...حتی ممکن است در این سن شیرخوار کلمه هایی را که مادر و پدر به کار می برند، به صورت نامفهوم تکرار کند. در یک سالگی، انتظار می رود کودک ۳ کلمه مانند بابا، دد، قاقا که هر یک مفهومی خاص دارند بگوید. از یک سالگی به بعد، کلمات مامان و بابا را به صورت اختصاصی برای پدر و مادر استفاده و تا ۱۵ ماهگی ۶ کلمه ادا می کند و در ۱۸ ماهگی دامنه لغات او افزایش می یابد و به ۳۰ کلمه می رسد. جمله های ۲ کلمه ای مانند «بابا کو» و «این چیه» را از ۲ سالگی به بعد می تواند بگوید و به تدریج که دامنه وسعت کلماتش بیشتر می شود، صحبت کردن هم روان تر خواهد شد و می تواند از ۵/۲ تا ۳ سالگی جمله های ۳ کلمه ای بسازد.
در تربيت مؤثر ، وجود حد و مرز براي بچه ها ضروري به نظر مي رسد. اگر ما آنها را درست راهنمايي كنيم، فرزندانمان آماده پذيرش مي شوند. چرا كه اساساً بچه ها مايلند والدين خود را خشنود سازند. اما اكثر ما در تعيين حد و مرز براي كودكانمان مهارتي نداريم. زياد صحبت مي كنيم ، بسيار عاطفي برخورد مي كنيم و نمي توانيم به طور واضح منظور خود را بيان كنيم. اگر مي خواهيد فرزندانتان از شما حرف شنوي داشته باشند ، مثلاً كتك كاري نكنند، اسباب بازيهايشان را مرتب كنند يا به موقع به رختخواب بروند، بهتر است ده راهبرد زير را به كار گيريد.
معمولا این طور تصور میشود که تستوسترون مردم را پرخاشگر میکند، اما پژوهشگران این عقیده را زیر سوال بردهاند. گروهی در سوییس نشان دادهاند که وقتی افراد بخواهند از موقعیت اجتماعیشان دفاع کنند، این هورمون باعث میشود که منصفانهتر رفتار کنند.
اسم چاقي كه ميآيد قبل از هر چيزي، انسان ياد خوراك ميافتد و فكر ميكند چاقها لابد پرخوري كردهاند كه چاق شدهاند. اما شايد كمتر به ذهنمان خطور كند كه چاقي، علل روانشناختي نيز دارد.
- روح و روان سرچشمه ای است از انرژی که انگیزه ، اشتیاق ، الهام وافتخارات از آنمتجلی می گردد و افراد معمولی را قادر می سازدکارهای فوق العاده ارزنده ای به ثمر برسانند این آرزوی هر مدیر است تا با ایجاد انگیزه در کارکنان ، نیروی درونی و نهفته در افراد از قوه به فعال در آورد.
این امر با درک مهم ترین خواسته های افراد از شغلشان وایجاد محیطی برای افزایش حسن تعهد و اعتقاد نسبت به اهداف و ارزشهای سازمان به دست می آید ، دیگر تنها تاکید بر حداکثر وحداقل کردن شاخص تولید ، برای ادامه ی حیات در این دنیای پر رقابت کافی نیست ، بلکه نیاز بهینه سازی ونیروی کار و ایجاد انگیزه در افراد برای تجلی بهترین استعدادهایشان لازم است.
كودك میتواند در بازی عروسكی، انگیزهاش را متعادل نماید و انرژیهای اضافی روانی خود را تخلیه كند. البته عبارت صحیح درباره این مطلب این است كه كودك در بازی عروسكی ، انرژی روانی و جسمی خود را بارور میكند و شكل مناسبی به آن میدهد.
كارگاه عبارت است از گرد همآئي تعدادي از افراد با تجربه و مسئول با تني چند از كار شناسان به منظور پيدا كردن راه كا رمنطقي و اصولي در زمينه مسايل حر فه أي و مشكلات مورد نظر خود و افزايش مهارتهاي شخصي آنان . شركت كنندگان در كا رگاه حتي المقدور مي بايست داراي مسئوليت اجرائي باشند يا در آينده نزديك به كار اجرائي بپر دازند . كار گاه روشي است مبتني بر حل مسئله . و براي جلب مشاركت افراد از انواع فنون بحث گروهي استفاده ميكند . بر نامه ريزي آموزشي هر فعاليت جديد در طي كار گاه مي بايست بر مبناي مطالبي باشد كه در قبل در همان كار گاه آموزش داده شده باشد . كار گاه در طي مدت چند روز تا حد اكثر يك هفته بر گزار مي شود . تمام شر كت كنندگان فعالانه د ربحث شركت نموده و با همكاري هم بهترين راه حل را انتخاب مي كنند. يكي از متداولترين روشهاي مورد استفاده در كا رگاه ، بحث گروهي در باره مسايلي است كه از قبل تعيين شده است . هر عضو نظريات خود را ابراز نموده و در عين حال از نظرات ، عقايد و تجربيات ديگران در باره سوالات مورد علاقه خود استفاده مي كند .در كار گاه منابع و ماخذ مناسب در رابطه با موضوع كار گاه ارائه ميشود . پس از پايان كار گاه توقع اين است كه در پيشرفت شغلي شركت كنندگان ، حركتي انجام شده باشد . و شركت كنندگان در كاربرد روشهاي ارائه شده ترغيب شده باشند .